Osoite

Yrjönkatu 22
28100 Pori

Myyntipaikat

BEPOP Info
044 412 2205

Kauppakäytävä avoinna

arkisin8 - 19.30
lauantaina8 - 16.30

Matka ohjelmistosuunnittelijasta markkinointipäälliköksi – Elinarin markkinointipäällikkö Leena Tähti

Henkilökuntahaastattelu Leena Tähdestä, Elinarin markkinointipäälliköstä

Syyskuussa 2019 Elinarin markkinointipäällikkö Leena Tähti palasi takaisin töihin äitiyslomalta, jonka aikana hänellä tuli täyteen kymmenen vuotta yrityksen palkkalistoilla. Urallaan hän on ehtinyt saada paljon aikaiseksi Elinarilla, vaikka tie markkinointipäälliköksi ei ole ollut kaikista tavallisin – mutta ehkä juuri se onkin ollut menestyksen salaisuus.

Hyppy tuntemattomaan

Leena Tähti oli ehtinyt jo opiskella ja saada työkokemusta Etelä-Suomessa logistiikka-alalta, kun hän etsi vieläkin omaa alaansa. Nuori nainen päätyi takaisin kotiseudulleen Satakuntaan aloittaessaan tietotekniikan opinnot Tampereen Teknillisen Yliopiston Porin kampuksella. Hän ei aluksi tiennyt lainkaan, mitä odottaa uudelta alalta, mutta huomasi nopeasti viihtyvänsä: ”Tämä on ollut niin mun juttu”, hän hengähtää iloisesti.

Ohjelmistotekniikkaa opiskellut Leena tuli kesätöihin Elinarin hallinnon puolelle vuonna 2009. Kesän jälkeen työnteko jatkui opintojen ohessa ohjelmistosuunnittelijana. Hiukan myöhemmin hän alkoi tehdä ohjelmistosuunnittelun rinnalla markkinointia helpottaakseen silloisen toimitusjohtajan Elina Juntusen työtaakkaa, sillä tämä vastasi hallinnon ja talousasioiden asioiden lisäksi viestinnästä ja markkinoinnista.

Leena teki diplomityönä Elinarille ohjelmistoyrityksen uuden liiketoiminta-alueen markkinointisuunnitelman. Valmistumisensa jälkeen, kesällä 2011, hän alkoi työskennellä päätoimisesti Elinarin markkinointipäällikkönä. ”Melko tyhjästä tätä markkinoinnin palettia lähdettiin silloin luomaan, ja matka on kyllä ollut pitkäkantapään kautta on kuitenkin opittu valtavan paljon”, Leena kuvailee. ”Lisäksi markkinoinnin maailma on tänä aikana muuttunut hurjasti… Tullessani taloon painatimme vielä esitteitä ja nettisivut olivat aivan alkutekijöissään”, hän naurahtaa. ”Palkitsevinta tässä työssä on ollut, että olen saanut toteuttaa omia visioitani, ja olen aina saanut onnistumisista kiitosta”, Leena kehuu työyhteisöä.

Moniosaamista ja mahtavia kokemuksia

Markkinointipäällikön työnkuva on laaja. Leena järjestelee Elinarin omia ja yhteistyössä kumppaneiden kanssa toteutettavia tapahtumia ja asiakasseminaareja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Tehtäväalueita ovat mm. kampanjat, budjetointi, digitaalinen markkinointi, erilaiset kehitysprojektit, sisältömarkkinointi sekä sisäinen ja ulkoinen viestintä. Kaiken kaikkiaan hän suunnittelee ja toteuttaa markkinointistrategiaa yhdessä yrityksen johdon ja myynnin kanssa. Pitkä kumppanuus IBM:n kanssa takaa myös mielenkiintoisia mahdollisuuksia ympäri maailmaa. Markkinointipäälliköltä vaaditaankin projektinhallintataitoja, sillä hän on se, joka pitää suurten kokonaisuuksien lankoja käsissään.

Työ ei kuitenkaan ole käynyt stressaavaksi, vaan sen sijaan Leenalta sataa kiitosta työnantajalle. ”Elinarilla olen voinut yhdistää työnteon joustavasti perhe-elämän vaatimuksiin. Esimerkiksi pienten lasten sairastuminen ei ole koskaan ollut ongelma, sillä työt sujuvat tarvittaessa etänä kotoa käsin, ja esimiestasolla luotetaan työntekijän hoitavan hommansa”, hän kiittelee.

Kunnianhimoisena ihmisenä Leena on nauttinut työn haastavuudesta, ja parhaita hetkiä hänestä ovatkin olleet isojen projektien maaliin saaminen onnistuneesti. Yksi hienoimmista kokemuksista oli Elinarin valikoituminen IBM:n Watson Build Challenge -kisaan omalla tekoälytuotteellaan – etenkin, kun pieni porilaisyritys eteni Euroopan karsinnoista tuomariston wild card -valintana kahdeksan finalistin joukkoon New Yorkiin sijoittuen lopulta kolmen parhaan joukkoon koko kisassa! ”Tämän työn hallitsemisessa auttaa ehdottomasti se, että pysyy ajan hermolla teknologioissa ja trendeissä. Testaan myös uusia demoja, jotta saan selkeän kokonaiskuvan tuotteesta tai palvelusta markkinoinnin ja myynnin kannalta”, markkinointipäällikkö kuvailee.

Maailmanvalloitusta Porista käsin

Kansainväliseksi yritykseksi Elinarin pääkonttorin sijainti Porissa on hiukan epätavallinen, sillä työn luonne vaatii useilta työntekijöiltä paljon matkustamista Suomessa ja maailmalla. Jonkin aikaa Elinarilla olikin sivukonttori Norjan ja Ruotsin lisäksi myös Helsingissä. Firman varsinaisen pääkonttorin tuominen 90-luvulla pk-seudulta Satakuntaan oli kuitenkin arvovalinta yrityksen perustaneilta Elina ja Ari Juntuselta. Leena ymmärtää tämän hyvin. ”Silloin, kun meillä oli vielä työpiste Helsingissä, anoin siirtoa sinne, sillä markkinointipäällikkönä kontaktini olivat suurimmaksi osaksi siellä”, hän taustoittaa. Työt sujuivat tehokkaasti IBM:n tiloista vuokratulla toimistolla, mutta paluu Satakuntaan olikin jälleen edessä jo muutaman vuoden kuluttua. ”Aloin odottaa esikoistani, ja koska olen Porista lähtöisin, päätin siinä vaiheessa tulla takaisin”, Leena hymyilee.

Tällä hetkellä ylivoimaisesti suurin osa Elinarin työntekijöistä työskentelee Porissa, asiantuntijakeskus BEPOPissa sijaitsevissa toimistotiloissa. Tilanteessa on Leenan mukaan ehdottomasti hyvät puolensa: ”Täällä näemme henkilökohtaisesti toisiamme, mikä tietysti helpottaa työntekoa paljon. Kyllä tämä meidän tiivis työyhteisömme on yksi Elinarin parhaista puolista”, hän listaa.

Yrityksen jäämisestä bisneksen ulkopuolelle ei myöskään ole pelkoa, kun yhteistyö pitkäaikaisimpien kumppaneiden kanssa on kestänyt jo liki 25 vuotta. ”Kyllä Elinariin luotetaan vahvasti ympäri maailmaa. Meillä on sellaista rautaista kokemusta, jota ei löydy aina edes suuremmista softataloista”, Leena kehaisee. Hän luottaa Elinarin kasvuun tulevaisuudessakin, koska hän todella tietää, minkälaisiin tuotteisiin ja osaamiseen yrityksen menestys perustuu.